معاون محترم اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم عنوان کرد: در برنامه‌ی ششم دانشگاه‌ها و صنعت به هم نزدیک‌تر می‌شوند/ تلاش برای کاهش وابستگی دانشگاه‌ها به دولت

خانه خبرها
معاون محترم اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم عنوان کرد: در برنامه‌ي ششم دانشگاه‌ها و صنعت به هم نزديک‌تر مي‌شوند/ تلاش براي کاهش وابستگي دانشگاه‌ها به دولت

به گزارش روابط عمومي، آقاي دکتر محمدحسين اميد در نشست خبري با اصحاب رسانه در ايلام ضمن تبريک و گراميداشت هفته بسيج، اظهار کرد: در هيچ کشوري دانشگاه‌ها نمي‌توانند بدون کمک دولت‌ها کار کنند چراکه دانشگاه‌ها همواره نيازمند کمک و همراهي دولت‌ها هستند به‌طوريکه در کشور ما تا 10 سال پيش وابستگي دانشگاه‌ها به دولت صددرصد بود ولي خوشبختانه الآن به 80 درصد رسيده و در تلاشيم در برنامه ششم اين وابستگي  به 50 درصد برسد.

دکتر اميد با بيان اينکه تحقق اين مهم به‌منزله تحول در اقتصاد آموزش عالي است که بخشي از اين کمک‌ها توسط دولت، بخشي توسط مردم، قسمتي از طريق ارتباط با صنعت و بخشي نيز از طريق خيرين انجام خواهد شد، وي خاطرنشان کرد: در آموزش عالي کشور 2 ميليون و 500 هزار مترمربع پروژه نيمه کاره  وجود دارد که 95 درصد از اين پروژه‌ها مربوط به دولت قبل است که به نرخ امروز 4 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارند درحالي‌که سالانه دولت 500 ميليارد تومان کمک مي‌کند.

دکتراميدادامه داد: اگر تورمي وجود نداشته باشد و قيمت‌ها ثابت بمانند 10 سال طول مي‌کشد که اين پروژه‌ها به اتمام برسند و نبايد فراموش کرد که در 8 سال گذشته اعتبارات کافي وجود داشت ولي خيلي کار انجام نشد و الآن نيز دولت وضعيت خيلي سختي دارد.

دکتر اميد با بيان اينکه ارتباط با صنعت در دانشگاه ايلام از طريق برقراري ارتباط با حوزه نفت و گاز بسيار خوب برقرارشده عنوان کرد: در تکميل و تجهيز آزمايشگاه‌ها نيز در دانشگاه ايلام قدم‌هاي بسيار خوبي برداشته شده است.

معاون وزير علوم يادآور شد: در برنامه ششم اين نقش تقويت خواهد شد و در بخش کمک خيرين نيز کارهاي خوبي شده ودر دانشگاه‌هاي کشور 150 هزار مترمربع پروژه توسط خيرين در حال ساخت است که در دانشگاه ايلام نيز کتابخانه مرکزي توسط خيرين ساخته شد.

وي با اشاره به اينکه اين دانشگاه تنها دانشگاه دولتي مهم در استان ايلام است و دکتر علي‌اکبري چه در دوره فعلي مديريت و چه در دوره‌ي گذشته منشاء اقدامات و فعاليت‌هاي ارزشمندي بوده است، تصريح کرد: ايلام جزء استان‌هايي است که روي کيفيت پافشاري داشته است و تنها راه براي تکميل پروژه‌هاي موجود کمک خيرين است و در قانون امتيازاتي براي خيرين ازجمله معافيت مالياتي و تسهيلات بي‌بهره در نظر گرفته شده است.

دکتر اميد اظهار کرد: اميدواريم بنياد خيرين دانشگاه ايلام هر چه زودتر شکل بگيرد و در پايان برنامه ششم توسعه، کف سرانه آموزشي دانشگاه به 20 مترمربع برسد چون دانشگاه ايلام 20 هزار مترمربع پروژه جديد مي‌خواهد که به سرانه ايده آل برسد.

معاون وزير علوم ضمن تقدير از زحمات استاندار ايلام به خاطر کمک به دانشگاه، اضافه کرد: در سال جاري اولويت اعتبارات با پروژه‌هاي بالاي 50 درصد پيشرفت است.

وي با اشاره به اينکه در همه دستگاه‌هاي کشور نزديک به 1 ميليون نفر نيروي شرکتي و قراردادي مشغول کار هستند گفت: نزديک به 30 هزار نفر از اين نيروها در آموزش عالي کشور قرار دارند و تبديل وضعيت آن‌ها جز برنامه‌هاي دولت است که هنوز نهايي نشده است که اگر اين مهم صورت گيرد نيروهاي وزارت علوم نيز مشمول خواهند شد.

دکتر اميد به بدهي 1560 ميليارد تومان دانشگاه‌ها در کشور اشاره و عنوان کرد: در سال 90 و 91 تخصيص اعتبار دانشگاه‌ها کم بود به‌طوريکه در سال 90 تنها 64 درصد و در سال 91، 95 درصد تخصيص اعتبارات داشتيم که ميزان بدهي ما به شهرداري‌ها 700 ميليارد تومان است.

معاون وزير علوم به ارزيابي از دانشگاه ايلام اشاره کرد و گفت: سياست ما اين است که اگر در استان يک دانشگاه قوي وجود داشته باشد بهتر از اين است که چندين دانشگاه با وضعيت ضعيف داشته باشيم و خوشبختانه دانشگاه ايلام رشد بسيار چشمگيري داشته است و در وضعيت خيلي خوبي است و بر اساس برنامه‌هاي مديريت اين دانشگاه تا پايان برنامه ششم اعضاي هيئت‌علمي به 300 عضو خواهد رسيد.

وي با بيان اينکه وضعيت دانشگاه ايلام بالاتر از حد انتظار است، اظهار کرد: دانشگاه ايلام فرصت خوبي براي ارتباط با صنعت دارد که به‌خوبي نيز در حوزه نفت و گاز وارد اين فرآيند شده است و در دولت تدبير و اميد نيز همه مديران علاقه‌مند به همکاري با دانشگاه‌ها هستند.

دکتر اميد يادآور شد: دانشگاه ايلام در بعضي از شاخص‌هاي ارزيابي به‌خوبي عمل کرده و در بعضي‌هاي ديگر نيز در حد متوسط است و در بحث سرانه دانشجو در حال حاضر 17 مترمربع است که بايد به 20 مترمربع برسد و در بحث درآمد نيز قدم‌هاي مؤثري برداشته است.

معاون وزير علوم با اشاره به اينکه به ازاي هر استاد 18 دانشجو بايد باشد که ميانگين موجود 28 دانشجو است، تأکيد کرد: در بحث مقايسه تعداد کارمندان دانشگاه به تعداد دانشجويان نيز بايد گفت که طبق استاندارد به ازاي هر کارمند بايد 18 دانشجو باشد که در دانشگاه ايلام تعداد کارمندان 2.4 تعداد اعضاي هيئت‌علمي است.

معاون اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: هم اکنون 150 هزار مترمربع پروژه در حوزه آموزش عالي در حال اجراست و سهم خيران و کمک هاي مردمي از حدود پنج درصد سال هاي گذشته اينک به 20 درصد افزايش يافته است.
وي افزود: بايد از طريق رسانه ها براي جلب کمک خيران فرهنگ سازي شود ضمن اينکه قانون نيز امتيازهاي خوبي از جمله معافيت هاي مالياتي و پرداخت وام بدون بهره و کارمزد براي خيرين حوزه دانشگاه ها در نظر گرفته است.
دکتراميد ادامه داد: بايد با جلب کمک خيران براي تکميل زيرساخت ها، سرانه فضاي کالبدي دانشگاه هاي کشور تا پايان برنامه ششم توسعه به 20 مترمربع افزايش يابد.
معاون اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: عدم توزيع تخصصي نيروهاي اداري دانشگاه ها يکي از معضلات وزارت علوم است بطوريکه هم اکنون 30 هزار نيروي قراردادي و شرکتي در دانشگاه هاي کشور مشغول کار هستند.
دکتر اميد خاطر نشان کرد: تبديل وضعيت اين نيروها کار بسيار سختي است اما پيشنهادهاي خوبي به دولت ارائه شده و تلاش مي کنيم با برگزاري آزمون سراسري تا پايان امسال بخشي از اين نيروها را جذب کنيم.
دکتر محمد حسين اميد اظهار کرد: دولت برنامه هاي خوبي در زمينه تبديل وضعيت نيروهاي شرکتي و قراردادي دارد ما هم به عنوان عضوي از بدنه دولت منتظر نهايي شدن تصميم ها هستيم.

وي در پايان با بيان اينکه سامانه سپاري مي‌کنيم تا کار در دانشگاه‌ها تقويت شود، افزود: آموزشکده‌هاي فني نيز در کارآفريني نقش عمده و قابل‌توجهي دارند و نبايد فراموش کرد که کمترين تعداد فارغ‌التحصيل بيکار را در حوزه وزارت علوم دارند و براي جذب اعضاي هيئت‌علمي نيز اولويت با نيروهاي بومي است که البته مهم‌ترين آيتم حفظ کيفيت آموزشي است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها