با مشارکت دانشگاه ایلام چهارمین سوگواره‌ شعر کردی عاشورایی شین برگزار شد

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، در آستانه‌ي اربعين حسيني چهارمين سوگواره‌ شعر کردي عاشورايي شين توسط حوزه‌ي هنري با مشارکت دانشگاه ايلام و جهاد دانشگاهي واحد استان در سالن آيت‌الله حيدري دانشگاه ايلام برگزار شد.

رييس دانشگاه ايلام: زبان دين در همه‌ي اعصار اثرگذارترين و نافذترين زبان است چون توانسته پيام الهي را حمل و به ذهن بشر منتقل کند

در ابتداي اين برنامه‌ي آييني دکتر محمد علي‌اکبري رييس محترم دانشگاه ايلام، بيان داشت: زبان دين در همه‌ي اعصار اثرگذارترين و نافذترين زبان است چون توانسته پيام الهي را حمل و به ذهن بشر منتقل کند.

وي گفت: زبان شعر به‌طور عموم و زبان کردي به‌عنوان يکي از زبان‌هاي کهن و گران‌سنگ در طول اعصار در بيان بخش عرفاني دين تأثيرگذار بوده و منظومه‌هاي کردي در اين راستا نقشي بس پررنگ را ايفا کرده‌اند.

رييس دانشگاه ايلام ادامه داد: مفاهيم قدسي عاشورا، اربعين و کربلا تنها مختص به جهان تشيع نيستند و تنها در محدوده‌ي اسلام نيز نمي‌گنجد، عاشورا عرصه‌ي تقابل دو تفکر اسلامي، تقابل اهل‌بيت پيامبر با غير اهل‌بيت پيامبر و عرب با عرب نيست بلکه عرصه‌ي تقابل دو فرهنگ و دو مکتب است يعني : «کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا.»

دکترعلي‌اکبري گفت: حادثه عاشورا کلاس درس آزادگي براي بشريت است و تکريم امام حسين(ع) تکريم آزادگي و بشريت ناب است و برگزاري چنين برنامه‌هايي مي‌تواند زواياي واقعه‌ي عاشورا را بيش‌ازپيش روشن کند.

وي در ادامه با تأکيد بر برنامه‌هاي دولت تدبير و اميد که يکي از آن‌ها نقش‌آفريني دانشگاه در حوزه‌هاي مختلف است، گفت: دانشگاه ايلام به‌عنوان سرمايه‌ي عظيم علمي استان بر آن است تا در خدمت جامعه‌اي باشد که با کمک آن به اين جايگاه رسيده است.

رييس دانشگاه ايلام گفت: دانشگاه ايلام با تکيه بر اعضاي هيأت‌علمي فعال و پويا در گروه‌هاي مختلف آماده است تا به‌عنوان مشاور براي بهتر اجرا شدن برنامه‌ها و ساختن جامعه در ابعاد مختلف نقش‌آفريني کند و اگر برخي نگاه‌ها اصلاح شود مطمئناً نتيجه چنين رويکردي بالندگي استان خواهد بود.

دکترعلي‌اکبري ضمن قدرداني از زحمات روسا ، معاونان و کارشناسان دو نهاد حوزه هنري و جهاد دانشگاهي ايلام تأکيد کرد: دانشگاه ايلام به پشتوانه‌ي اعضاي هيأت‌علمي خلاق و فعال در خدمت ادبيات آييني استان خواهد بود.

آقاي جليل صفربيگي، مجري و کارشناس اين برنامه، نيز در اثناي شعرخواني شاعران اظهار کرد: شعر آييني و در رأس آن شعر عاشورايي شاعران ايلامي خوشبختانه از نگاه صرف عزاداري خارج‌شده و جنبه‌هاي حماسي و اعتراضي در آن جايگاه خود را پيداکرده است و اميدواريم برگزاري چنين سوگواره‌هايي بتواند به غناي ادبيات عاشورايي استان کمک کند.

شايان ذکر است در اين جشنواره محمدرضا رستم‌پور، علي شهبازي‌زاده، نعمت‌الله داووديان، حيدرعلي شفيعي، سميه مهري، بهروز سپيدنامه ، نورالدين نورالهي، سارا اکبري، روح‌الله باقلاني، حسين شکربيگي، حيدر حسن‌نيا ، فرشته حيدربيگي، محمدرضا رشيدي ّ ، فرهاد شاهمراديان و دانشجويان لقمان اندروزي و نسترن نجف‌پور از دانشجويان دانشگاه ايلام سوگ‌سروده‌هاي خود را تقديم سيد و سالار شهيدان کردند.

در اين سوگواره نماهنگ لالايي شاعر حماسه‌سراي ايلام مرحوم ولي‌محمد اميدي براي حضرت علي‌اصغر(ع) پخش شد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها