تشریح وظایف و عملکرد مرکز علم سنجی دانشگاه ایلام

خانه خبرها

با تدبير و اهتمام رياست محترم دانشگاه، مرکز علم سنجي در سال 1397 در دانشگاه ايلام راه اندازي گرديد/اين مرکز بر آن است تا از طريق بررسي و ارزشيابي مستمر توليدات علمي دانشگاه، در راستاي ارتقا کمي و کيفي توليدات علمي و اعتلاي جايگاه علمي دانشگاه ايلام گام بردارد.

  به گزارش روابط عمومي، دکتر محمود روشني رئيس مرکز علم سنجي دانشگاه، درباره تعريف اين عنوان، بيان داشت: علم‌سنجي را مطالعه کليه جنبه‌هاي کمي علوم، ارتباطات مربوط به علوم و سياستهاي علمي تعريف کرده‌اند. به تعريفي واضح‌تر علم‌سنجي را مطالعه کمي علوم و فناوري بيان نمود.

  رئيس مرکز علم سنجي دانشگاه در زمينه شاخص هاي علم سنجي، گفت: شاخص، کميتي است که نماينده چند متغير همگن و وسيله‌اي براي اندازه‌گيري و مقايسه پديده‌هاي داراي ماهيت و خاصيت مشخص است، لذا برمبناي آن مي توان تغييرات ايجاد شده در متغيرهاي معيني را در طول يک دوره بررسي کرد. محاسبه شاخص‌ها با فرمول‌هاي رياضي و آماري امکان‌پذير است. 

    وي افزود: شاخص‌هاي متداول علم‌سنجي از محاسبه و شمارش چهار متغير اصلي مؤلف، انتشار، ارجاع و استناد گرفته شده است. رايج‌ترين و معتبرترين شاخص علم‌سنجي، شاخص استناد است که مهم‌ترين شاخص‌هاي علم‌سنجي برمبناي آن شکل گرفته‌اند و براي بهبود و يا تعديل شاخص استناد ايجاد شده‌اند. اين شاخص‌ها مبناي ارزيابي پژوهشگران، نشريه‌ها و مقاله‌ها است. از مهمترين شاخص هاي علم سنجي که بر مبناي شاخص استناد و تحليل استنادي شکل گرفته اند و در متون مختلف بارها به آنها اشاره شده است، عبارتند از: ضريب تأثير، شاخص فوريت، نيم عمر متون علمي يا کهنگي متون، شاخص هرش، تأثير متيو و روش هاي سنجش علم که در کشورها و مؤسسات مختلف استفاده مي شود. در اين راستا شاخص هاي نوين علم سنجي عبارتند از:

1-شاخص هرش

2- شاخص جي

3- شاخص واي

4- ارزش متيو

  دکتر روشني در زمينه راه اندازي اين مرکز در دانشگاه ايلام، بيان کرد: با تدبير و اهتمام رياست محترم دانشگاه، مرکز علم سنجي دانشگاه ايلام در سال 1397در حوزه معاونت پژوهش و فناوري آغاز به کار نمود. اين مرکز بر آن است تا از طريق بررسي و ارزشيابي مستمر توليدات علمي دانشگاه، در راستاي ارتقا کمي و کيفي توليدات علمي و اعتلاي جايگاه علمي دانشگاه گام بردارد.

  رئيس مرکز علم سنجي دانشگاه در مورد وظايف اين مرکز، گفت: بررسي علم سنجي توليدات علمي دانشگاه جهت شناخت عوامل موثر بر آن و مقايسه با ديگر دانشگاه هاي همتراز،  تعريف درصد تاثير براي اساتيد و محققان شاغل در دانشگاه و اعلام افراد برتر به صورت ماهانه،  بررسي شاخص h دانشگاه و شناسايي مقالاتي که افزايش تعداد ارجاعات به آنها منجر به افزايش شاخص دانشگاه خواهد شد، بررسي و اطلاع رساني در خصوص تنوع در آدرس دهي مقالات و نظارت بر آدرس يکسان و استاندارد در توليدات علمي دانشگاه،  شناسايي و معرفي مقالات پر ارجاع دانشگاه و مطالعه و معرفي عوامل موثر بر ارجاع زياد به مقالات، اطلاع رساني در خصوص مجلات ايراني که به تازگي در پايگاه هاي معتبر بين المللي نمايه شده اند، ارائه مشاوره در خصوص شاخص هاي ارزيابي مجلات به محققان و اساتيدي که قصد چاپ مقاله را دارند، بررسي مداوم مجلات علمي دانشگاه بر اساس معيارهاي علم سنجي، بررسي عوامل موثر بر برونداد پژوهشي اعضاي هيات علمي و محققان دانشگاه با هدف مداخله جهت بهبود کيفي و کمي توليد علمي دانشگاه، همکاري در تخصيص منابع پژوهشي به اساتيد و محققان دانشگاه بر اساس شاخص هاي علم سنجي، تهيه گزارش به صورت مستمر از وضعيت جاري، ميزان رشد و عوامل موثر بر برونداد پژوهشي به معاونت پژوهشي و فن آوري دانشگاه و ارائه گزارشات مستند از وضعيت علمي و پژوهشي دانشگاه و نيز معرفي محققان برتر و داراي رشد چشم گير به اين معاونت از جمله وظايف اين مرکز است.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها