نشست تخصصی بررسی علل، پیامدها و راهکارهای طلاق در استان ایلام در دانشگاه برگزار گردید

خانه خبرها
نشست تخصصي بررسي علل، پيامدها و راهکارهاي طلاق در استان ايلام در دانشگاه برگزار گرديد

نشست تخصصي بررسي علل، پيامدها و راهکارهاي طلاق در استان ايلام با حضور اساتيد و صاحب نظران و مقامات استاني مربوطه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد.

 به گزارش روابط عمومي، نشست تخصصي بررسي علل، پيامدها و راهکارهاي طلاق در استان ايلام، با حضور دکتر مهديزاده، معاون پژوهش و فناوري دانشگاه، خانم دکتر طهماسبي، مديرکل امور اجتماعي استانداري و جمعي از اساتيد و دانشجويان، صبح ديروز در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

  در اين نشست، خانم دکتر زهرا رضايي نسب، دکتري جامعه شناسي و مدرس دانشگاه ايلام، در زمينه تبعات اجتماعي طلاق، اظهار داشت:  تبديل طلاق به مساله اي اجتماعي مستلزم تبديل شدن از يک گرفتاري شخصي و خصوصي به يک مسأله عام ساخت اجتماعي است و زماني به عنوان مساله اجتماعي مطرح مي شود که از حد معيني خارج شده و فراواني آن غير مُتعارف گردد.

  خانم دکتر رضايي، تأکيد کرد: البته هدف از اين نشست اين نيست که طلاق را در کليتش بد تلقي کنيم، بلکه طلاق شايد در بسياري موارد پايان يک زندگي جهنمي، پايان مشکلات عديده و راه ورود به فضاي جديد باشد.

  وي افزود: حرف اصلي ما اين است که اگر آمار اين مسئله از حد معيني تجاوز نمايد و نهاد خانواده که در طول تاريخ و در اکثر جوامع نهادي مقدس بوده و معيار شناخت جامعه سالم بوده، اهميتش را از دست دهد،اينجاست که بايستي به مساله طلاق توجه جدي کرد.

  مدرس دانشگاه ايلام، درباره وضعيت طلاق در استان ايلام، بيان کرد: براساس نتايج کار تحقيقي با عنوان بررسي کمي – دموگرافيک طلاق در استان ايلام انجام شد، از مهمترين نتايج آن رشد طلاق از سال 92-96 در استان و نسبت ازدواج به طلاق، طوري که در سال 96 شاهد اين هستيم که از هر 5 ازدواج در استان يک مورد منجر به طلاق مي شود و همچنين پايين بودن ميانگين طول مدت ازدواج در استان نسبت به ميانگين کشوري مي باشد.

  خانم دکتر رضايي، در بخش دوم صحبت هاي خود به تبيين جامعه شناختي از علل طلاق در استان پرداخت و گفت: بر اين اساس مهمترين علت طلاق (بويژه در زنان) مربوط به تناقضاتي است که در ساختار فرهنگي و ساختار اجتماعي در اين جامعه بعنوان مقوله هسته وجود دارد.

  وي افزود: ديگر مقولات مانند بحران ارزش ها، بحران وجدان جمعي، فرسايش سرمايه اجتماعي، جامعه پذيري ناقص و کژ کارکردي خانواده از دل همين جامعه و فرهنگ بر مي آيند.

  در ادامه اين نشست، دکتر امير مهردادي، دکتري روان شناسي و معاون آموزشي اداره کل آموزش و پرورش استان ايلام، با اشاره به اينکه تبيين علل طلاق در برنامه ريزي جهت مشاوره هاي قبل از ازدواج و پيشگيري از طلاق به کار گرفته مي شود، به مهمترين علل طلاق  در استان ايلام پرداخت و گفت: بيماري رواني يکي از زوجين، عدم تفاهم اخلاقي، اعتياد، کمبود مهارت هاي جنسي - ارتباطي، دخالت خانواده ها، مشکلات مالي و خيانت از جمله علل اصلي رواج طلاق در استان ايلام مي باشد.  

 دکتر مهردادي با اشاره به اينکه طلاق پيامدهاي مختلفي براي زنان، مردان، فرزندان و اجتماع خواهد داشت اشاره کردند پيامد طلاق براي زنان بيشتر از مردان است و تأکيد کرد آموزش اجباري پيش از ازدواج و برگزاري کارگاه هاي آموزشي زوجين جوان از مهمترين راهکارهاي کاهش طلاق مي توانند باشند.

  در ادامه خانم دکتر نرگس نصر اصفهاني، دکتري مشاوره خانواده و عضو کانون روان شناسي استان ايلام، با اشاره به اينکه استان ايلام کمترين نرخ طلاق در کشور را به همراه خراسان جنوبي و هرمزگان دارد، بيان کرد: آنچه نگران کننده است اينکه استان ايلام بالاترين ميزان رشد طلاق در کشور و همچنين بالاترين آمار طلاق در سال نخست ازدواج را دارد.

  ايشان در ادامه به مهمترين علل طلاق در سال هاي اوليه، سال هاي مياني و سال هاي پاياني ازدواج پرداختند و راهکارهاي کاهش طلاق را در مراحل قبل از رسيدن به سن ازدواج، پيش از ازدواج و مشاوره حين ازدواج توضيح دادند.

 در پايان دکتر عبدالوهاب بخشنده، معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان ايلام، به تجربه خود از مطالعه پرونده هاي زوجين درخواست کننده طلاق اشاره کردند و توجه به آموزش هاي قبل از ازدواج را در اين زمينه اجباري دانستند و مهمترين علل طلاق را مسايلي مانند مشکلات مالي، اعتياد، خيانت، عدم گفتگو و غرور کاذب در زوجين، شبکه هاي مجازي، مشکلات جنسي و مهريه هاي سنگين عنوان کردند.

در پايان اين نشست حاضرين به بيان ديدگاه ها و سئوالات مورد نظر خود پرداختند و سخنرانان به تناسب پاسخ هاي لازم را ارائه کردند.  

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها