تشریح روند توسعه آموزش عالی در استان ایلام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

خانه خبرها

دکتر علي اکبري رئيس دانشگاه ايلام با حضور در برنامه کارنامه شبکه سيماي ايلام، روند توسعه آموزش عالي در استان  ايلام بعد از پيروزي انقلاب اسلامي را تشريح کرد.

  به گزارش روابط عمومي، دکتر علي اکبري رئيس دانشگاه ايلام با حضور در برنامه کارنامه شبکه سيماي ايلام، درباره روند تحولات و توسعه آموزش عالي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در استان ايلام، اظهار داشت: استان ايلام در دوره رژيم گذشته فقط داراي يک دانشکده وابسته به دانشگاه رازي کرمانشاه بود و دانشجويان ايلامي براي ادامه تحصيل با تحمل مشکلات زياد به نقاط مختلف کشور سفر مي کردند، اما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و بواسطه نگاه استراتژيک جمهوري اسلامي به آموزش عالي، الان 37 دانشگاه و مرکز آموزش عالي در استان ايلام فعال است که کوچکترينشان از دانشکده آن روز بزرگتر و فعال تر است و  علاوه بر دانشجويان ايلامي، دانشجوياني از تمام نقاط کشور و خارج کشور در اين مراکز به تحصيل اشتغال دارند.

  رئيس دانشگاه، افزود: بواسطه توسعه مطلوبي که آموزش عالي بعد از انقلاب در استان ايلام داشته، اصلاً نمي توان در اين زمينه دوره جمهوري اسلامي را با رژيم گذشته مقايسه کرد و براي نمونه در سال 57  حدود 100 دانشجو در ايلام مشغول به تحصيل بوده اند، اما الان 30 هزار نفر اشتغال به تحصيل دارند که اصلاً قابل قياس نيست.

  دکتر علي اکبري درباره روند تأسيس و توسعه دانشگاه ايلام، بيان داشت: در جريان سفر رهبر معظم انقلاب اسلامي به استان ايلام در سال 1372، با دستور معظم له  دانشگاه ايلام تأسيس گرديد و در واقع دانشگاه ايلام هديه مقام معظم رهبري به مردم استان ايلام است.

  رئيس دانشگاه، افزود: در آن سالها جذب هيات علمي مشکلات زيادي داشت، اما با تحولات پيش آمده و بواسطه ظرفيتي که جمهوري اسلانمي ايجاد کرد، فرزندان استان و عزيزاني از استان هاي ديگر جذب شدند و الان 208  عضو هيات علمي در دانشگاه ايلام به کار اشتغال دارند.

  دکتر علي اکبري، تأکيد کرد: دانشگاه ايلام يک سرمايه ملي است و برنامه توسعه استرتژيک دانشگاه در تراز يک دانشگاه بين المللي تعريف شده است.

  رئيس دانشگاه در ادامه با اشاره به موفقيت هاي اساتيد و دانشجويان دانشگاه ايلام در سطح ملي و بين المللي، گفت: انتخاب دانشجوي دانشگاه بعنوان دانشجوي نمونه کشوري، کسب عنوان هاي مختلف ورزشي در سطح منطقه اي و ملي، درخشش دانشجويان فعال حوزه فرهنگي در جشنواره ملي حرکت و کسب دو مقام ملي، قرار گرفتن عضو هيات علمي دانشگاه جزو دانشمندان يک درصد برتر دنيا، ثبت اختراعات در سطح ملي و بين المللي و  چاپ مقالات اعضاي هيات علمي در مجلات معتبر علمي جهان  از جمله موفقيت هاي اساتيد و دانشجويان دانشگاه ايلام در چند سال اخير بوده است.

   دکتر علي اکبري، افزود: موفقيت ها پيش آمده بواسطه توسعه مطلوب دانشگاه ايلام بوده که خوشبختانه با برنامه ريزي که انجام شد و اهتمامي که صورت گرفت، تعداد آزمايشگاه هاي دانشگاه  در چند سال اخير از 60 به 90 رسيد، تجهيزات آزمايشگاهي زيادي خريداري شد، آزمايشگاه مرکزي دانشگاه در رديف 10 آزمايشگاه برتر کشور قرار گرفت، مجوز راه اندازي دو مجله علمي و پژوهشي اخذ گرديد، سازمان حفاظت محيظ زيست آزمايشگاه مرکزي دانشگاه را بعنوان آزمايشگاه معتمد کشوري تأييد کرد، مديريت علم سنجي راه اندازي گرديد، مرکز رشد واحدهاي فناور راه اندازي گرديد، کارگاه هاي آموزشي توسعه يافت، سالن هاي ورزشي تجهيز گرديد و  مزارع آموزشي و پژوهشي داخل دانشگاه و شهر مهران تجهيز و توسعه يافت.

 رئيس دانشگاه با اشاره به برنامه هاي دانشگاه براي توسعه کارآفريني، بيان کرد: دانشگاه ايلام فقط به آموزش اهتمام ندارد، بلکه براي توانمند سازي دانشجويان و فارغ التحصيلان و آمده کردن آنان براي ورود به بازار کسب و کار، موضوع کار آفريني در دستور کار دانشگاه ايلام قرار گرفته و در اين راستا مرکز رشد واحدهاي فناور راه اندازي گرديد و از ايده هاي فناورانه حمايت مالي مي شود تا به مرحله تجاري سازي برسند.

  دکتر علي اکبري، افزود: قبلاً شرکت دانش بنيان در ايلام و دانشگاه ايلام وجود نداشت، اما در چند سال اخير فرآيند ثبت و راه اندازي شرکت هاي دانش بنيان بومي شد و الان چهار شرکت دانش بنيان در دانشگاه ايلام حضور دارد و دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاه با اين شرکت ها همکاري مي کنند.

  رئيس دانشگاه، اضافه کرد: در همين راستا با همکاري سازمان فني و حرفه اي، مرکز جوار دانشگاهي  در دانشگاه راه اندازي گرديد و مهارت هاي کسب و کار و اشتغال را به دانشجويان آموزش مي دهد.

  دکتر علي اکبري با اشاره به برگزاري جشنواره منطقه اي اختراعات و ابتکارات رويش زاگرس و زردکوه در دانشگاه ايلام، اظهار کرد: با هدف شناسايي، هدايت و حمايت از اخترعات برگزيده و تسهيل مسير تجاري‌ سازي تا رسيدن به نقطه توليد انبوه و ثروت‌آفريني، جشنواره منطقه اي اختراعات و ابتکارات رويش زاگرس و زردکوه در دانشگاه ايلام با حضور 10 استان و مشارکت 15 استان ديگر، در 13 حوزه  ودر 41 غرفه و به مدت 2 روز برگزار گرديد  که از مجموع 140 اختراع ارسال شده ، 88 اثر پذيرفته شد و 10 اختراع معرفي مي گردد.

   وي افزود: برگزاري اين گونه جشنواره‌ها  زمينه رقابت، تغيير فرهنگ کسب و کار و تجاري سازي محصولات و نيز ارتقاي ارزش آنها را فراهم مي آورد و صاحبان اختراعات و ايده هاي مي توانند با مذاکره و مشاوره زمينه جذب تسهيلات مالي را فراهم نمايند.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها