همایش نکوداشت مقام علمی دکتر عبداللهی جامعه شناس ایلامی، با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و استاندار ایلام، در دانشگاه برگزار گردید.

 

  در ابتدای این مراسم، دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه، ضمن خیر مقدم به میهمانان و حاضرین در این مراسم، بیان داشت: مراسم نکوداشت دکتر محمد عبداللهی به سفارش فرد خاصی برگزار نمی شود، بلکه دانشگاه ایلام بواسطه جایگاهی که در استان دارد و در راستای مأموریت اجتماعی خود، این همایش باشکوه را برای تجلیل از مقام علمی دکتر عبداللهی برگزار می نماید.

 رئیس دانشگاه با اشاره به سخن دکتر محمد عبداللهی، که «دانشگاه دبیرستان بزرگی نیست»، بیان داشت: دانشگاه دبیرستانی بزرگ نیست، بلکه جایگاه افراد موفق و توانمند است و دانشگاه مأموریت گراست و  به این واسطه ما هم تلاش کردیم، که دانشگاه اجتماعی باشد و چون همیشه مسائل اجتماعی استان را رصد می کنیم، برای هویت سازی، تکریم سرمایه های اجتماعی استان را در دستور کار قرار دادیم و با همکاری انجمن آثار و مفاخر استان به ریاست استاندار محترم، انجمن جامعه شناسی ایلام و  جهاد دانشگاهی این همایش با عظمت را برگزار کردیم.

   دکتر علی اکبری، تأکید کرد: به امید خدا این روند ادامه خواهد داشت و امید دارم با اهتمامی که صورت می گیرد، دانشگاه ایلام زینت استان ایلام باشد.

   در ادامه مراسم، دکتر غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با تشکر از زحمات دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام و همکاران ایشان در امر برگزاری همایش باشکوه نکوداشت دکتر محمد عبداللهی جامعه شناس شهیر ایلامی، بیان داشت: دکتر عبداللهی بعنوان سرمایه ی نمادین ایران و استان ایلام، اعتقاد داشت، که دانشگاه ها وقتی می توانند در روند توسعه کشور و حل مسائل آن نقش داشته باشند، که اساتید آن تاثیر گذار باشند، تا هم  دانشجویان را بعنوان نسل آینده ساز کشور تربیت نمایند و هم دغدغه حل مشکلات و مسائل را داشته باشند.

  دکتر غفاری، افزود: دکتر عبداللهی در تمام زندگی خود، با عقلانیت و اعتدال، جنگید و تلاش زیادی کرد، تا اهداف مورد نظر خود و از جمله تثبیت و تقویت انجمن جامعه شناسی ایران را تحقق بخشد و خوشبختانه با اهتمام بی مانند، صبر، تحمل، استقامت و مدارایی  که داشت، در این زمینه موفق شد و امروز انجمن جامعه شناسی ایران بهترین جایگاه را بین انجمن های علوم انسانی دارد، که بخش عمده ای از این امر به زحمات دکتر عبداللهی بر می گردد.

   معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تصریح کرد: مرحوم دکتر عبداللهی در روند توسعه کار انجمن جامعه شناسی ایران، با مشکلات و موانع زیادی روبرو بود، اما ناامید نشد و با سخت کوشی و امیدواری، موفق شد انجمن را به جایگاه اصلی خود برساند.

  دکتر غفاری، تأکید کرد: دکتر عبداللهی باور داشت، که ما دانشگاهیان باید جامعه ایران را بسازیم و برای همین ما تکلیف داریم، که از راه و روش دکتر عبداالهی بعنوان یک دانشمند صاحب نظر درس بگیریم و از جمله اینکه هیچگاه نا امید نشویم، بلکه با امید با مشکلات و موانع بجنگیم و آنها را از سر راه برداریم و فرصت های تازه ای را خلق نموده، تا سهمی در روند توسعه و آبادانی کشورمان داشته باشیم.

    در ادامه مراسم آقای سلیمانی دشتکی استاندار ایلام، با تمجید از جایگاه علمی دکتر عبداللهی، به تلاش های آن مرحوم در پیوند دادن بین پژوهش و نهاد اجرایی و اهتمام در حل معضلات اجتماعی اشاره کرد و خواستار الگوگیری از دکتر عبداللهی در این زمینه برای حل مشکلات استان ایلام و بخصوص رفع موانع اجتماعی تولید شد.

    در ادامه دکتر سید حسین سراج زاده رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، توضیحاتی در زمینه کارنامه آموزشی و پژوهشی، دکتر عبداللهی ارائه داد و از زحمات آن مرحوم در تقویت جایگاه انجمن جامعه شناسی ایران تجلیل کرد و بیان داشت: دکتر عبداللهی مصداق بارز روشنفکر متعهد برای بهبود وضعیت اجتماعی جامعه است و در این مسیر تلاش زیادی کرد، که بعنوان یک جامعه شناس، وظیفه جامعه شناسی را در حل مشکلات جامعه تبیین کند و بعد بعنوان یک جامعه شناس برای حل این مشکلات راهکارهای مناسبی ارائه دهد.

   وی افزود: از دکتر عبداللهی آموختیم، که کُنش های علمی را محدود به حصار دانشگاه نکنیم و به جامعه پیوند دهیم، در حصار تنگ نظری های فکری محدود نشویم و  کارهای تحقیقاتی را به اجرا پیوند دهیم.

  در ادامه مراسم، دکتر کاوه تیموری سردبیر فصل نامه رُشد و از شاگردان دکتر عبدالهی، خاطراتی را از ایشان بازگو کرد و اظهار داشت: دکتر عبدالهی از جمله اساتید فرهیخته ای بود، که بواسطه صبر، بردباری، تلاش و تعهدی  که داشت، بر دانشجویان تأثیر  عمیق و ماندگار داشت، و بریا ما خاطرات گرانبهایی از آن مرد بزرگ به یادگار مانده است.

  همچنین پروفسور فرهنگ ارشاد، عضو هیأت علمی دانشگاه چمران و از دوستان دکتر عبداللهی، با اشاره به فعالیت های  سی ساله دکتر عبداللهی، گفت: مسائل جامعه ایران از دغدغه های اصلی دکتر عبداللهی بود و برای اینکه در زمینه شناسایی مشکلات و معضلات اجتماعی کشور و ارائه راهکار برای آنها نقشی داشته باشد، اولین همایش ملی بررسی مسائل اجتماعی ایران را در سال 75 و دومین آن را در سال 1379 برگزار کرد.

دکتر ارشاد، تاکید کرد: دکتر عبداللهی نظریات جامعه شناسان بزرگ را بیان می کرد، اما سواد خود را به این دانشمندان بند نمی کرد، بلکه خود در جایگاه یک دانشمند، مسائل جامعه شناسی را مورد بررسی و تحلیل قرار می داد.

همچنین در این مراسم مهندس حیدر عبدالهی، برادر مرحوم دکتر محمد عبداللهی، به بیان خاطراتی از دوران کودکی و جوانی استاد محمد عبداللهی پرداخت.

در پایان پرتره استاد محمد عبداللهی، اثر استاد بهمن نظری، تقدیم خانم محناز عبداللهی همسر استاد محمد عبداللهی گردید.

https://ilam.ac.ir/img_bank/news/371397223-yttuhuyuj2.JPG